aDs

aluan

Followers

Wednesday, June 22, 2011

Dua raksasa kembali


KEMUNCULAN dua kumpulan yang layak digelar otai rock iaitu Sweet Charity dan Blues Gang sememangnya mencetuskan fenomena tersendiri dalam arena industri muzik tempatan.
Lebih menarik lagi, sehingga kini kedua-dua kumpulan tersebut masih lagi terus bertahan, biarpun kebanyakan kumpulan yang seangkatan dengan mereka sudah lama berkubur.
Tidak kira sama ada generasi dahulu dan sekarang, lagu-lagu seperti Kamelia dan Teratai (Sweet Charity) atau Apo Nak Dikato dan Khatulistiwa (Blues Gang) masih lagi menjadi siulan ramai.
Bagi mengembalikan semula era kegemilangan dua otai rock tersebut, satu konsert istimewa iaitu 2 Raksasa akan berlangsung pada 9 Julai ini di Stadium Merdeka.
Menariknya, konsert yang akan dianjurkan itu sebenarnya mengembalikan nostalgia tersendiri kerana ia merupakan ulangan kepada konsert dengan nama sama yang pernah diadakan pada tahun 1984.
Vokalis utama Blues Gang, Mohd. Arid Kedut atau lebih sinonim dengan nama Ito berkata, kumpulannya itu sangat teruja untuk menghiburkan para peminatnya di sebuah konsert yang besar.
"Sudah lama kami impikan untuk beraksi di pentas besar setelah kali terakhir melakukannya tiga tahun lagu. Kami yakin peminat Blues Gang tentu menantikan persembahan kami.
"Dapat bergabung dengan gergasi rock seperti Sweet Charity juga merupakan satu penghormatan yang cukup besar dan kami yakin melalui konsert ini akan mengubat kerinduan peminat kepada kami," ujarnya.
Kali terakhir mengadakan konsert yang besar kira-kira tiga tahun lalu, Ito menjelaskan bahawa mereka bertekad untuk membuat satu persembahan istimewa yang akan memberi kenangan tersendiri kepada mereka yang hadir.
Ditanya mengenai pemilihan lagu-lagu yang akan dipersembahkan nanti, mereka akan menyanyikan lagu-lagu kegemaran ramai yang setiap diberi nafas baharu.
"Pada konsert itu nanti, kami akan menyanyikan sekurang-kurangnya 10 buah lagu, termasuklah lagu wajib yang dinyanyikan pada setiap persembahan seperti Mak Siti, Apo Nak Dikato, Khatulistiwa dan Oh Mama, Saya Mahu Kahwin," jelasnya.
Selain Ito, Blues Gang turut dianggotai oleh Julian Mokhtar (gitar), Ghani Abu Talib (keyboard), Jim Madasamy (bass) dan Shaik Karim (drum) serta seorang anggota baharu iaitu Azizi Isnin (gitar).
Sementara itu, Ramli Sarip yang mewakili kumpulan Sweet Charity menyifatkan satu sejarah akan berulang apabila generasi muda hari ini akan dapat menyaksikan kembali era kegemilangan kedua-dua kumpulan berkenaan.

Menurutnya, dia yakin irama rock dan blues mempunyai peminat yang tersendiri dan masih ramai lagi pendengar yang suka mendengar lagu-lagu lama.

"Seperti biasa kami akan mempersembahkan lagu-lagu wajib seperti Teratai dan Kamelia kerana ia adalah permintaan daripada peminat sendiri.
"Malah, tiada sebarang gimik yang dilakukan, tetapi daripada 20 buah lagu yang akan kami persembahkan terdapat enam buah lagu yang jarang dinyanyikan dalam mana-mana persembahan sebelum ini," ujarnya.
Bagaimanapun, penyanyi yang pernah tampil secara solo itu tidak mahu mendedahkan judul lagu-lagu berkenaan dan peminat yang hadir pada konsert berkenaan sahaja akan menikmatinya.
Kumpulan yang ditubuhkan pada tahun 1969 itu kini dianggotai oleh Ramli Sarip (vokalis), Rosli Mohalim (gitar), Ahmad Jaafar (keyboard) dan Rahman Sarbani (drum). - KOSMO

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat