aDs

aluan

Followers

Sunday, November 28, 2010

Penumpang diraba kerana pelapik seluar dalam

SEORANG wanita menjalani pemeriksaan badan di sebuah lapangan terbang di AS

NEW YORK – Seorang penumpang wanita mendakwa dia trauma selepas tangan-tangan kasar beberapa pegawai Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) meraba bahagian sulitnya ketika menjalani pemeriksaan badan di sebuah lapangan terbang di Amerika Syarikat (AS), lapor sebuah akhbar semalam.
Peraturan di AS yang dikuatkuasakan oleh TSA mewajibkan setiap penumpang menjalani pemeriksaan mesin imbasan sinar-X yang ‘membogelkan’ mereka bagi mengesan senjata dan bahan letupan tersembunyi sebelum dibenarkan menaiki pesawat.
Wanita itu yang enggan identitinya didedahkan memberitahu, dia diarah menjalani pemeriksaan badan setelah mesin pengimbas sinar-X di lapangan terbang berkenaan mengesan pelapik seluar dalam yang dipakainya sebagai mencurigakan baru-baru ini.
“Saya menangis selepas itu kerana ia mengembalikan memori tragis serangan seks yang berlaku ke atas diri saya beberapa tahun lalu,” katan wanita itu. – Agensi (Kosmo)

Saturday, November 27, 2010

Susahnya berurusan dengan JPN



Kalau ikut akal, sebenarnya benda ni boleh "settle"...tapi dek kerenah birokrasi....yg mudah jadi susah.


Dah sah2 bapa dia warganegara Malaysia...cuma kelahiran adik Shahida Othman di Thailand, apa salahnya keluarkan myKad... permohonan utk myKad berlarutan selama 5 thn, masyaAllah.... bukannya 1 thn....ini yg dikatakan cekap....


Dia dah menetap di Wang Kelian selama 22 tahun, bersekolah pun di sana, takkan x ada kelonggaran dlm memproses permohonan dia....


Nampaknya hasrat nak mendirikan rumahtangga tertangguh la gi la dik....dah masuk kali ke 3 ni...kalau x silap aku membacanya....kesian..... berserah lah pada takdir dik.... usaha sudah...berdoa la agar dibuka pintu hati pegawai2 JPN utk bertimbang rasa.....


Thursday, November 25, 2010

Restoran Vegetarian Penipu

Penolong Pengarah Pemantauan dan Penguatkuasaan Jakim, Shahrulnizam Abu Bakar (kanan) bersama Mohd. Sukri Mohamad (kiri) melihat barang yang digunakan oleh sebuah restoran semasa operasi di Petaling Jaya, kelmarin

Bagi yg gemar sangat nak melantak kat restoran yg kononnya esklusif....vegetarian lagi...terutamanya di restoran ini yg terletak di Jalan 8/1E di PJ....hah...rasakan, dah kena tipu....

Pemilik dia dah sah2 bukan Islam, guna pula logo HALAL yg palsu dgn pekerjanya rata2 bukan Islam....hah! apa cer.... Nasib baik la anak tekak aku ni x boleh nak terima makanan vegetarian....tambah2 pula kalau yg masak tu bukan Melayu Islam....payah sikit nak telan....

Semalam, pukul 11 pagi pihak Jakim dari Bahagian Hub Halal dgn kerjasama Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri telah menyerbu restoran ini yg difahamkan suka dikunjungi oleh org islam terutamanya waktu "lunch hour".

Cerita selanjutnya boleh la dibaca di sini.


Wednesday, November 24, 2010

Cari sejadah

SEREMBAN: Beberapa premis sekitar Nilai 3, dekat sini, diserbu Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi mengesan kewujudan sejadah yang mempunyai corak seolah-olah muka dan kepala babi, semalam.

Operasi berkenaan dijalankan sepasukan pegawai dan anggota Unit Penguat Kuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN Negeri Sembilan dan Melaka dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (Jheains) bermula kira-kira jam 11 pagi.

Hasil pemeriksaan hampir lima jam itu tidak menemui sebarang sejadah yang mencurigakan kerana berkemungkinan ia tidak lagi berada di pasaran kawasan terbabit. Ketua Seksyen Operasi Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN Putrajaya, Mohamad Hashim Kamaruddin, berkata operasi berkenaan bertujuan memeriksa sekiranya ada penjualan sejadah bercorak babi seperti aduan.

“Pemeriksaan dijalankan mengikut Seksyen 18 (b) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan kita (KDN) berhak menyita atau merampas barangan berkenaan sekiranya ia ditemui.

“Kami akan melakukan kajian dan semakan mengenai perkara itu. Seandainya dikenakan Perintah Larangan, tindakan akan dikenakan terhadap penjual dan pengedar barangan berkenaan mengikut Seksyen 8 (2) akta sama.

“Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda maksimum sehingga RM20,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya ketika ditemui di sini. 

Menurut Mohamad Hashim, walaupun tidak menemui sebarang sejadah bercorak babi dalam operasi itu, pihaknya akan sentiasa melakukan pemantauan susulan di kawasan berkenaan.

 “Berikutan itu, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai sejadah berkenaan diminta menghubungi Unit Penguat Kuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN Putrajaya di talian 03- 88868420 atau datang ke pejabat bagi membantu siasatan,” katanya.

Muka depan Harian Metro, semalam melaporkan niat anak saudara seorang wanita untuk mengerjakan solat terhenti sejurus mendapati corak pada sejadah itu seolah-olah muka dan kepala babi.

Sejadah merah itu dibeli wanita berusia 50-an berkenaan di sebuah kedai menjual permaidani dan sejadah di daerah ini yang dijual secara lelong, kira-kira enam bulan lalu.

Tuesday, November 23, 2010

Sejadah corak babi

SEREMBAN: “Niat anak saudara untuk mengerjakan solat terhenti sejurus mendapati corak pada sejadah itu seolah-olah muka dan kepala babi,” kata seorang suri rumah yang hanya mahu dikenali sebagai Mas, 50-an.
Menurutnya, sejadah merah berkenaan dibelinya di sebuah kedai dekat sini yang dijual secara lelong kira-kira enam bulan lalu. 

“Saya dan beberapa ahli keluarga membeli-belah di kawasan berkenaan sebelum ternampak jualan lelong di kedai menjual permaidani dan sejadah itu.

“Sejurus memasuki kedai berkenaan, saya teruja apabila mendapati ada sejadah yang dijual dengan harga amat murah iaitu hanya RM10 untuk tiga helai.“Saya membelinya tanpa melihat lebih teliti setiap sejadah yang diambil,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, minggu lalu anak saudara perempuannya berusia 20-an bertandang ke rumah dan mahu menunaikan solat Asar.

“Saya menyerahkan sejadah itu kepadanya dan terkejut apabila dimaklumkan corak yang tertera menyerupai muka dan kepala babi,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Pengguna Negeri Sembilan (Nesca), Khairuddin Yunus, berkata pihaknya menasihatkan orang ramai supaya lebih berwaspada dengan setiap jualan murah yang kebiasaannya terdiri daripada barangan lama dan kurang berkualiti.

“Malah, lebih buruk apabila terjadi kes begini yang menyentuh sensitiviti umat Islam,” katanya.

Beliau berkata, isu sensitif seumpama itu sesuatu yang ‘panas’ dan ia perlu dielakkan sebaik mungkin demi kepentingan bersama.

“Ini kerana ia membabitkan kesucian dan maruah masyarakat Islam sama ada corak berkenaan sengaja dilakukan atau sebaliknya,” katanya.

Sehubungan itu Khairuddin, menggesa pihak terbabit menjalankan pemantauan di setiap kedai bagi mengelak perkara sama berulang. - myMetro

Monday, November 22, 2010

BLOGGER IN DA HOUSE : KHAS BUAT BLOGGER BARU

image



aku ni baru x berapa baru la dlm dunia blogging ni
follower pun x ramai....
terjumpa lak blog ben ni...
follower dia ramai....
jadi dgn wajah yg x berapa nak malu ni...
aku nak join en ben....

jadi buat kengkawan kat luar sana yg nak ikut
meh...klik kat SINI
sonang ajo....

Sunday, November 21, 2010

Bomoh 18 tahun puja kubur di Tumpat?

TUMPAT 20 Nov. - Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) digesa bertindak segera ke atas seorang lelaki dan bomoh berusia 18 tahun yang dikatakan menggunakan sebuah kubur sebagai tempat pemujaan.

Kedua-duanya difahamkan membina sebuah pondok berwarna kuning sepanjang tiga meter dan lebar dua meter dengan berlantaikan mozek serta beratap daun nipah sehingga menimbulkan tanda tanya di kalangan penduduk kampung.

Seorang mangsa bomoh itu, Che Roslina Che Othman, 42, mendakwa, dia telah membuat enam laporan polis di Kelantan termasuk satu di Terengganu terhadap bomoh berkenaan namun tiada sebarang tindakan diambil.

Che Roslina juga mendakwa kerugian melebihi RM5,000 kerana terlalu taksub terhadap bomoh yang memakai nama 'Yang Mulia Tengku Mohd. Faris' itu.

"Saya telah diperkenalkan dengan bomoh itu melalui seorang kawan selepas kami sekeluarga mengalami sakit misteri, semasa berubat saya melihat sendiri dia pergi ke kubur itu untuk memuja.

"Dia membuat pelbagai permintaan tetapi saya bernasib baik kerana sebuah rumah, kereta dan geran tanah yang diberikan kepada bomoh berkenaan dapat diambil kembali baru-baru ini," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Sementara itu, tinjauan di tanah perkuburan itu mendapati dua payung berwarna kuning dipasang di atas kubur yang ditabur dengan pelbagai jenis bunga, selain terdapat sebentuk cincin dan tasbih bersaiz besar di atas kubur berkenaan.
Kesemua peralatan itu dipercayai digunakan untuk aktiviti pemujaan.

Sementara itu, seorang penduduk kampung yang hanya mahu dikenali sebagai Mak Su, 70, berkata, dia pernah melarang lelaki terbabit daripada membina pondok tersebut bagaimanapun tidak diendahkan.

"Mereka cuma memberi alasan bahawa pondok ini dibina untuk mengindahkan kubur itu tetapi bagi saya ia bercanggah dengan ajaran Islam kerana saya pernah melihat bomoh ini membawa beberapa pesakit ke kubur tersebut.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Penguat Kuasa JHEAIK, Mohd. Ab. Aziz Mohd. Nor berkata, pihaknya memandang serius dakwaan tersebut memandangkan kegiatan itu bertentangan dengan ajaran Islam.

Beliau akan menghubungi Pejabat Agama Islam Daerah Tumpat dalam tempoh terdekat bagi mendapatkan maklumat mengenai perkara tersebut untuk tindakan lanjut.

"JHEAIK belum menerima laporan mengenai dakwaan kegiatan pemujaan kubur itu. Insya-Allah saya akan menghubungi Pejabat Agama Daerah Tumpat esok untuk mengetahui perkembangan aktiviti berkenaan.

"Jika siasatan mendapati bahawa wujudnya unsur-unsur pemujaan kita boleh merampas bahan yang berkaitan dan kedua-dua lelaki ini boleh dikenakan tindakan undang-undang," katanya. - Utusan Malaysia

Saturday, November 20, 2010

Jatuh dalam lubang berapi

PARAH...Nurzilawati melecur 26 peratus dari bahagian pinggang ke bawah.

KUALA LUMPUR: Tiga pelajar kolej kejururawatan cedera, dua melecur teruk selepas enjin bas dinaiki tiba-tiba meletup menyebabkan mereka terjatuh ke dalam ‘lubang berapi’ di bahagian enjin yang terbakar.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam kelmarin di Jalan Tun Sambanthan, Brickfields, di sini, ketiga-tiga mangsa jatuh ke dalam lubang itu sejurus lantai bas berkenaan runtuh akibat letupan yang berlaku. 

Ketika kejadian bas itu berhenti di persimpangan lampu isyarat dan ketiga-tiga mangsa yang dalam perjalanan pulang ke asrama di Subang Bestari, dekat sini, selepas membeli-belah di ibu kota sempena cuti Aidiladha, duduk di kerusi paling belakang.

Seorang mangsa, Nurzilawati Hussin, 20, berkata sedang rancak berbual, enjin bas di bawah lantai tempat mereka duduk tiba-tiba meletup, menyebabkan dia terus terperosok masuk ke bahagian enjin.

“Kejadian berlaku sekelip mata dan api menyambar kaki serta baju kurung dipakai saya hingga paras punggung. Dalam keadaan cemas itu saya sempat ditarik keluar rakan ke tempat selamat.

“Dalam keadaan terbaring kesakitan di tepi jalan, seorang lelaki yang simpati mencurahkan air ke kaki saya yang panas akibat terbakar,” katanya.

Nurzilawati dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), namun dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) berikutan kecederaan melecur dialaminya serius dan memerlukan pembedahan segera.

“Doktor memberitahu hampir 26 peratus tubuh saya melecur. Malah saya terpaksa menjalani pembedahan lebih tiga jam pagi tadi (semalam) memulihkan kulit melecur teruk,” katanya.

Menurutnya, dia belum lagi memaklumkan kejadian menimpanya kepada ibu bapanya di Batu Rakit, Terengganu kerana bimbang mereka sukar menerimanya.

“Saya sedih kerana kecederaan yang saya alami menyebabkan saya tidak dapat menduduki peperiksaan kolej bakal bermula 13 Disember depan.

“Saya mungkin terpaksa mengulangi semula semester ini dan membayar yuran kira-kira RM10,000. Itu satu lagi beban kerana bapa saya hanya bekerja sebagai penjual sate,” kata Nurzilawati.

Menurutnya, kesan kebakaran itu menyebabkan kulit bahagian punggung hingga tapak kakinya sakit seperti dihiris benda tajam selain menyebabkan dia tidak boleh bergerak.

Dia yang cedera paling teruk berbanding dua rakan lain mendakwa memerlukan tempoh sekurang-kurangnya dua bulan untuk sembuh dan dibenarkan keluar hospital.

Seorang lagi mangsa, Nur Nadia Husna Arshad, 20, turut melecur 11 peratus dari paha ke bawah.

Menurutnya, sebelum enjin bas itu meletup dia bersama Nurzilawati dan seorang lagi kawan, Nur Aisyah Abd Samad, 20, duduk di kerusi belakang bas dengan penutup enjin terletak berdekatan kaki mereka.

“Sebaik bas berhenti di satu persimpangan lampu isyarat, enjin bas tiba-tiba meletup dan mengeluarkan percikan api sebelum asap memenuhi bas.

“Kami bertiga kelam-kabut selamatkan diri dan saya tidak boleh melihat dengan jelas. Ketika hendak lari ke pintu bas, saya terjerumus ke dalam lubang di lantai bas.

“Saya terperosok di bahagian enjin hingga paras pinggang mengakibatkan kedua-dua kaki sangat pedih akibat terkena wap panas dan percikan api,” katanya yang ditemui di PPUM, semalam.

Nur Nadia berkata, selepas jatuh dia menguatkan diri keluar dari lubang itu dan merangkak ke pintu bas sebelum Nur Aisyah memapahnya keluar.

“Doktor beritahu saya perlu masa tiga hingga empat minggu untuk pulih, itupun jika menggunakan ubat khas yang agak mahal kosnya dan perlu dibayar tunai.

“Wakil syarikat bas datang melawat dan berjanji menanggung segala kos. Kalau benar saya harap mereka dapat bayar segera kerana saya ingin menduduki peperiksaan Disember ini,” katanya.

Sementara itu, Nur Aisyah yang dibenarkan keluar berikutan hanya melecur di tapak kaki kanan pula berkata, dia bersyukur ketiga-tiga mereka selamat walaupun berdepan insiden paling bahaya pernah mereka alami. - myMetro

Enam tahun derita batin

KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan wanita menderita nafkah batin dan mendakwa masih dara walaupun sudah bernikah enam tahun lalu gara-gara tersalah pilih suami yang hanya bernafsu kepada kaum sejenis.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Citra, 35, berkata rahsia suaminya itu dirungkaikannya selepas memasang alat perakam di dalam kereta, selain penemuan gambar, maklumat dalam diari serta pendedahan rakan karib lelaki terbabit.

“Hakikat itu amat mengecewakan saya menyebabkan saya terpaksa minta cerai,” katanya sambil memaklumkan segala urusan perceraiannya sudah selesai di pejabat agama sebuah daerah di Selangor, baru-baru ini.

Berkongsi pengalamannya dengan Harian Metro untuk dijadikan pengajaran kepada wanita lain supaya berhati-hati memilih suami, Citra berkata dia mengenali suaminya yang dinamakan M pada awal 2003 selepas diperkenalkan adik sepupunya.“Pada awal perkenalan, dia cukup sempurna apatah lagi tampil dengan ciri alim selain pandai mengambil hati ibu dan anak saudara yang saya pelihara sejak kematian ibu bapa kanak-kanak itu.

“Mungkin kerana ingin memenuhi kehendak ibu yang mahu saya berkahwin selain terpaut dengan kasih sayang ditunjukkan kepada anak saudara menyebabkan saya bersetuju berkahwin pada Disember 2003 walaupun baru mengenalinya kira-kira tiga bulan,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Citra yang memiliki beberapa rangkaian perniagaan berkata, kekurangan atau kelemahan M mula dikesannya sejak awal perkahwinan berikutan kegagalannya melayari malam pertama dengan sempurna.

“Namun, saya menganggap ia mungkin masalah biasa bagi pasangan yang baru berkahwin dan terus mencuba walaupun dia seolah-olah hilang bersemangat ketika di ranjang.

“Mungkin agak memalukan untuk diceritakan, namun suami saya langsung tidak mampu mencapai ereksi walaupun dirangsang dengan pelbagai cara,” katanya.

Menurut Citra, sejak itu, pelbagai cara dilakukannya termasuk berpakaian seksi dengan memakai baju tidur sutera selain memastikan fizikal tampil menarik bagi membangkitkan nafsu suaminya.

“Namun, semua itu sia-sia apabila suami seolah-olah sengaja menjauhkan diri. Saya bertanya apa kekurangan diri ini, namun dia tidak dapat memberikan penjelasan munasabah.

“Sebaliknya, ketika cuba mengelak daripada berasmara dia hanya memberi pelbagai alasan tidak logik seperti tak mahu ganggu saya yang keletihan, ingin menonton televisyen terlebih dahulu, mesyuarat di pejabat serta pelbagai alasan lain,” katanya.

Menurutnya, lebih mengecewakannya apabila suaminya itu memberi alasan mati pucuk akibat menghidap kencing manis.

“Tapi, saya tahu alasan itu tidak munasabah kerana kencing manis yang dihidapinya tidak serius apatah lagi usianya yang masih muda.

“Akibat terlalu ingin menimang cahaya mata, saya berusaha menjalani penyemaian benih suami dalam rahim atau IUI selain kaedah bayi tabung uji atau IVF bagi mencapai impian itu.

“Walaupun terpaksa menjalani pembedahan selain mengeluarkan belanja besar sehingga lebih RM30,000, namun kedua-dua usaha terbabit tetap gagal berikutan sperma suami saya lemah.

“Malangnya saya dipersalahkan suami dan dituduh menjadi punca kegagalan mendapatkan cahaya mata,” katanya.

Namun, kata Citra, segala persoalan yang menghantuinya terjawab apabila dia menemui gambar suaminya berpelukan dengan lelaki lain.

Katanya, bukti itu diperkukuhkan dengan penemuan diari M dan pengakuan rakannya yang memberitahu M homoseksual sejak di bangku sekolah.

“Untuk mencari bukti lebih sahih, saya memasang pita rakaman di dalam kereta dan hasilnya saya dapat mendengar rakaman perbualan mengghairahkan suami dengan rakan lelakinya,” katanya.

Akibat tidak tahan dengan penderitaan dialami, dia memutuskan untuk bercerai dengan suaminya dan M bersetuju untuk melepaskannya selepas menyedari rahsianya terbongkar.

“Saya kini lebih lega selepas lebih enam tahun menderita batin dan emosi akibat tidak disentuh dan dilayan selayaknya sebagai wanita bergelar isteri,” katanya. - myMetro

Friday, November 19, 2010

Warga asing jadi drebar teksi di Sungai Buloh

SEWAKAN TEKSI...pemandu teksi disyaki warga asing mengambil penumpang di Sungai Buloh.

SUNGAI BULOH: Segelintir pemandu teksi tempatan di daerah ini dikenal pasti menjadi tauke dan hidup goyang kaki apabila menyewakan teksi mereka kepada warga asing bagi mengaut keuntungan mudah.
Kegiatan mereka mengakibatkan pemandu teksi warga asing terutama rakyat Indonesia menjadikan beberapa kawasan tumpuan orang ramai sebagai ‘port rasmi’ mereka, malah dipercayai turut mengenakan tambang sesuka hati.

Tinjauan Harian Metro di sebuah pusat beli-belah di sini mendapati pemandu teksi berkenaan mula berkumpul dan menunggu penumpang sekitar jam 5 petang berikutan terdapat ramai pekerja yang pulang ketika itu.

Seorang pengadu yang dikenali sebagai Mohamed, 27, berkata, kegiatan pemandu teksi yang terdiri daripada warga asing terbabit semakin berleluasa kerana tiada tindakan daripada pihak berkuasa.

Katanya, memandangkan kawasan itu turut dipenuhi warga asing berkenaan maka dia tidak hairan kegiatan pemandu teksi itu sering mendapat sambutan penumpang.


“Memang tidak logik apabila melihat pemandu teksi di kalangan warga asing kerana setahu saya mereka tidak dibenarkan sama sekali untuk memiliki lesen atau menyewa daripada warga tempatan.

“Setakat ini tidak ada kejadian buruk atau masalah jenayah membabitkan golongan itu namun sebagai warga tempatan, saya pasti mereka menutup ‘periuk nasi’ pemandu tempatan yang masuk di kawasan Sungai Buloh,” katanya.


Penumpang, Siti Norfatimah Zulkifli, 19, mengakui terdapat pemandu teksi warga asing di setiap perhentian bas atau teksi di daerah ini.

Menurut Siti, kebiasaannya pemandu warga asing akan menunggu penumpang di kawasan tumpuan orang ramai seperti Stesen Komuter Sungai Buloh, perhentian bas atau pondok teksi.

“Selalunya, mereka menggunakan teksi lama iaitu Proton Iswara dan mempunyai lokasi khas untuk menunggu dan mengambil penumpang.


“Saya tidak pernah guna perkhidmatan mereka kerana bimbang keselamatan diri dan tambang dicaj juga tanpa menggunakan meter,” katanya. - myMetro



Monday, November 15, 2010

Berbasikal tunai haji

IMTIYAZ (kiri) dan Nathim bergambar bersama basikal yang mereka naiki dari Cape Town semasa tiba Mekah. - Agensi

JEDDAH 14 Nov. - Imtiyaz Ahmad Haron dan Nathim Cairncross meninggalkan Cape Town, Afrika Selatan pada Februari lalu dan tiba di Mekah untuk menunaikan haji selepas berbasikal ke kota suci ini selama sembilan bulan.

Kedua-dua mereka menempuh 12 negara dalam perjalanan sejauh beribu-ribu kilometer sebelum tiba di sempadan Arab Saudi pada penghujung bulan lalu, tiga minggu lebih awal sebelum ibadat haji bermula.

Imtiyaz, 25, dan Nathim, 28, merancang pengembaraan haji mereka ini sejak Disember tahun lalu tidak lama selepas mendapat inspirasi daripada cerita perjalanan jemaah-jemaah haji sebelum mereka.

"Jika saya bekerja keras untuk mencapai sesuatu, di penghujungnya ia adalah lebih manis dan lebih dihargai. Selepas sembilan bulan berbasikal merentasi Afrika dan Asia Barat, saya sangat menghargai pengalaman ini," kata Nathim kepada wartawan Al-Jazeera.

Perjalanan mereka bermula pada pagi 7 Februari sewaktu hari hujan dari sebuah masjid Cape Town, di mana hampir 500 orang berkumpul untuk mengadakan majlis doa selamat buat mereka.

Katanya, mereka bukan pengayuh basikal profesional, namun menjalani latihan fizikal dengan meningkatkan senaman iaitu mendaki gunung, berlari di pantai dan berenang kira-kira dua bulan sebelum bertolak.

Imtiyaz berkata, rakan-rakan mereka yang lain membantu merancang perjalanan mereka dan khidmat jabatan lalu lintas Afrika Selatan, menyelidik keperluan visa.

Doktor mendiagnosnya dan Nathim sebagai 'gila', katanya.

''Seolah-olah satu rahmat apabila menjejakkan kaki di Mekah dan tawaf mengelilingi Kaabah dengan ihram yang basah akibat hujan.'' tambahnya. - AGENSI - Utusan Malaysia


Kalau ada keinginan di situ ada kejayaan..... tahniah kerana memiliki semangat kental.....

Sunday, November 14, 2010

Penjenayah remaja ganas

SHAH ALAM: Baru berusia 16 tahun tetapi sudah bergelar penjenayah ganas apabila terbabit dengan jenayah samun bersenjata di stesen minyak sekitar Lembah Klang.

Bukan sekadar berani menyamun, tetapi ‘berhati kering’ apabila sanggup menyerang polis menggunakan parang.

Semalam, remaja itu bersama dua lagi rakannya berusia lingkungan 20-an mati ditembak polis di Jalan Kerjaya, Glenmarie, di sini, kira-kira jam 4.15 pagi selepas menyamun sebuah stesen minyak.


Semua suspek yang juga ahli kumpulan ‘Geng Minyak’ ditembak mati oleh sepasukan polis dari Bahagian Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam selepas menyamun sebuah stesen minyak di U1/1, kira-kira dua kilometer dari lokasi kejadian.

Suspek yang ditembak mati dikenalpasti sebagai Mohd Shamil Hafiz Shafie, 16, Mohd Khairul Nizam Tuah, 20 dan Muhamad Hanafi Omar, 22.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan berkata, sepasukan polis yang melakukan rondaan cegah jenayah di sekitar kawasan itu terserempak dengan kereta dipandu suspek dalam keadaan mencurigakan sebelum diminta berhenti.


Menurutnya, kumpulan penjenayah itu yang memandu kereta jenis Waja enggan berhenti lalu dikejar sehingga mereka terlanggar kenderaan polis sebelum terbabas ke kiri jalan.

“Ketiga-tiga suspek yang bersenjatakan parang kemudian keluar dan cuba menyerang polis, menyebabkan anggota polis tiada pilihan selain melepaskan beberapa das tembakan.


“Semua anggota polis yang terbabit dalam kejadian ini selamat,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Turut hadir Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Noor Azam Jamaludin dan Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Omar Mammah.

Semua suspek terbabit dipercayai berasal dari Cheras, Selangor dan dalam tempoh sebulan lalu, kumpulan itu disyaki terbabit dalam kejadian samun stesen minyak di Monteres dan Bukit Subang, di sini, dan terbaru di Glenmarie.

Pemeriksaan polis mendapati kenderaan digunakan penjenayah terbabit dilaporkan dicuri di Jinjang, Kuala Lumpur enam bulan lalu.

Polis turut menemui dua mesin tunai dipercayai milik stesen minyak yang baru disamun, tiga bilah parang dan beberapa barangan lain hasil samun.

Thaiveegan berkata, modus operandi kumpulan penjenayah itu adalah menjadikan stesen minyak terpencil sebagai sasaran.

“Kita percaya suspek terbabit bergiat aktif dalam kejadian samun di sekitar Lembah Klang dan kita akan bekerjasama dengan polis Kuala Lumpur berhubung kejadian ini.

“Anggaran kerugian membabitkan kumpulan ini belum diketahui, manakala jumlah kerugian di stesen minyak yang baru disamun itu masih dalam siasatan,” katanya.
SIASAT...anggota polis forensik memeriksa mayat tiga lelaki yang ditembak mati pagi semalam.

Semua mayat dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang untuk bedah siasat. - myMetro


YG INI SALAH SAPO?.... NAK DISALAHKAN POLIS JUGAK KO..... EKAU PIKIR LA SENDIRI.....



Saturday, November 13, 2010

Pekerja lari lintang-pukang

PERIKSA...Ahmad Solihin (kiri) bersama seorang anggota penguat kuasa MPS memeriksa ayam yang disembelih di Pasar Borong Selayang.

KUALA LUMPUR: Tiga pusat penyembelihan ayam di Pasar Borong Selayang, di sini, diserbu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bersama Majlis Perbandaran Selayang (MPS) dan polis, awal pagi semalam selepas menerima aduan mengenai keraguan cara penyembelihan dan kebersihan.
Harian Metro difahamkan ayam di pusat penyembelihan itu didapati tidak disembelih secara sah menurut hukum Islam selepas didapati urat halkum ayam disembelih tidak sempurna.

Namun, kehadiran pihak berkuasa kira-kira jam 1 pagi itu seolah-olah dihidu apabila beberapa pekerja pusat penyembelihan yang dipercayai tidak mempunyai tauliah lari lintang-pukang dan gagal diberkas.


Penolong Pengarah Unit Halal Jais, Ahmad Solihin Maryakoon, berkata dia terkejut apabila banyak ayam yang disembelih kelihatan meragukan kerana dikhuatiri mati lemas dan tersepit dalam bakul yang disediakan.

Menurutnya, keadaan itu menimbulkan isu syubahah atau curiga sama ada ia halal dimakan atau sebaliknya berikutan pernah berlaku peniaga melemaskan ayam yang baru disembelih ke dalam tong besar berisi air atau menindihnya dalam tong bagi mempercepatkan proses kematian sebelum diproses dan dijual kepada orang ramai. Pengarah Jabatan Kesihatan MPS, Dr Razif Zainal Abidin, pula berkata pemeriksaan mendapati kebanyakan ayam disembelih dengan cara tidak sempurna dan sijil halal tiada di premis.


TUTUP...sebuah pusat penyembelihan disita kakitangan MPS.


“Ketiga-tiga pusat penyembelihan dikenakan kompaun sebanyak RM5,000 kerana melanggar undang-undang kecil syariah seperti tidak mengambil suntikan imunisasi untuk setiap pekerja, tidak menjaga kebersihan, tidak mempunyai permit perniagaan, melanggar syarat penyembelihan dan darah ayam disalurkan terus ke longkang utama.

“Sebuah pusat penyembelihan turut disita kerana membuat penambahan lot tanpa izin daripada MPS dan menggunakan bekalan elektrik dari bangunan bersebelahan,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Solihin berkata, penggunaan voltan elektrik bagi memudahkan proses penyembelihan adalah dibenarkan, tetapi pada kadar yang rendah supaya ayam tidak mati akibat kejutan elektrik.

“Kepada pengusaha Islam yang didapati bersalah menjalankan penyembelihan secara haram akan dikenakan hukuman denda tidak kurang dari RM3,000 atau penjara selama dua tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya. - myMetro


Ini yg susah ni..... nak makan ayam kena beli yg hidup...lepas tu sembelih sendiri....baru puas hati...HALAL.....
Masyarakat bukan Islam masih x perihatin akan masalah org Islam....saja buat x faham...nak kaut untung.....



Friday, November 12, 2010

Rebah ketika bermain bola

KUALA LUMPUR: Penyanyi kumpulan Fotograf, Mohd Shamrin Abdul Samad, 45, meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital selepas rebah ketika bermain bola sepak di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, pada jam 6.30, petang semalam.
Shamrin yang popular menerusi lagu Di Alam Fana Cinta dan Ke Pintu Kasihmu dikatakan tidak langsung menunjukkan sebarang tanda atau sakit sebelum rebah secara tiba-tiba di tengah padang ketika perlawanan persahabatan berlangsung di antara teman-teman artis.
Menurut rakannya, Shaful Azry Mohd Ariffin, 38, atau lebih dikenali sebagai Riot daripada kumpulan Kool yang berada di tempat kejadian, semuanya berlaku terlalu pantas hingga sukar untuk diingatkan semula.

“Sekitar jam 5.45 petang Shamrin ada mengangkat tangannya seolah-olah menunjukkan tanda dia kepenatan dan meminta pemain lain menggantikannya. Kemudian, dia tunduk seperti hendak membetulkan kasut dan ingin duduk. Namun, tiba-tiba rebah dan terbujur di tengah padang. Saya dan teman-teman yang sedang bermain terus meluru kearahnya.

“Kami lihat dia menggigil dan kemudian tidak sedarkan diri, namun jantungnya masih berdegup. Kami buat pelbagai cara yang termampu untuk menyelamatkannya kerana bimbang mungkin serangan jantung. Namun, semuanya tidak berhasil dan terus mengangkat Shamrin untuk dibawa ke hospital di Kampung Baru.

ZIARAH...sanak-saudara menziarahi jenazah Allahyarham Shamrin di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, semalam.
“Ketika dalam perjalanan ke hospital, wajah dan tubuhnya sudah kebiru-biruan dan ketika itu denyutan jantungnya sudah berhenti,” katanya.
JASRIZATUL AKHMAR...isteri Shamrin

Jenazah Shamrin kemudian dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.

Selain menyifatkan kejadian yang menimpa sahabatnya itu bagai sukar dipercayai, Riot langsung tidak menyangka pertemuan petang itu yang terakhir antara mereka.

“Siapa sangka, dalam sekelip mata saja saya kehilangan seorang sahabat. Bukan saja kami berdua sering membuat persembahan bersama, malah kami berkongsi minat sama iaitu bermain bola sepak seperti kami lakukan hari ini,” katanya.

Shamrin meninggalkan balu, Jasrizatul Akhmar Abu Saman, 29, yang sarat mengandung anak ketiga serta dua anak iaitu, Akmal Danish, 5, dan Akmal Shamim, 1. Dia juga mempunyai anak perempuan Siti Najwa, 17, hasil perkahwinan pertama dengan Noreda Mohd Razali.

Jenazah Shamrin dikebumikan di tanah perkuburan USJ 22, Selangor, sebelum solat Jumaat hari ini.

Sebelum itu, Shamrin sempat membuat persembahan di Balai Seni Lukis Negara sempena Pelancaran Syiling P Ramlee dengan menyampaikan sebuah lagu seniman agung itu berjudul Bila Larut Malam. - myMetro

AL-FATIHAH  buat arwah.......TAKZIAH buat  keluarga arwah.......semoga rohnya dicucuri rahmat.....amin.


Thursday, November 11, 2010

Banjir: Kedah bantu sampai pakaian dalam

Alor Setar ditenggelami air
KUALA LUMPUR, 11 Nov: Dr. Hayati Othman (PAS-Pendang) menjelaskan, kerajaan negeri Kedah bukan sahaja menyediakan dapur gas, bantuan makan, malah juga keperluan-keperluan lain termasuk pakaian dalam kepada mangsa banjir negeri itu.

Beliau berkata demikian sebagai menambah celahan Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) sewaktu membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 dan Usul Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2011 di Dewan Rakyat pagi ini.

"Kita bukan sahaja bagi gas, benda-benda lain pun kita bagi, tuala wanita, kain batik, seluar dalam, baju dalam pun kita bagi.

"Saya terlupa nak bawa hari ini," katanya.

Mencelah sekali lagi, Mahfuz berkata, "nanti kita bawa kat menteri sekeping".

Kedua-dua mereka membangkit perkara itu bagi menjawab tuduhan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pembangunan Wanita Datuk Seri Shahrizat Jalil bahawa kerajaan PAS Kedah lepas tangan dan lambat bertindak membantu mangsa banjir.

Mahfuz sewaktu mencelah sebelum itu berkata, tindakan Muhyiddin dan Shahrizat itu bukan sahaja menghina kerajaan negeri Kedah, malah juga kakitangan awam negeri itu.

Katanya, pemimpin Umno di peringkat pusat seolah-olah langsung tidak menghargai kakitangan awam yang bertungkus lumus menyampaikan bantuan yang disalur kerajaan negeri.


(Gambar: Ketua kampung Pakatan Rakyat, Saudara Leman (berbaju hitam berkain pelikat) bersama Pemuda PAS Kampung Belukar, Changloon, membantu angkatan tentera dari kem 305 bukit kayu hitam menurunkan bot untuk membantu mangsa banjir di kampung mereka pada malam pertama baniir besar menyerang Kedah. Foto Azlan Jan)

"Kita ucap terima kasih kerana tuduhan itu menyebabkan kemarahan kakitangan kerajaan negeri Kedah kepada Umno BN.

"Mereka pagi, malam berendam air bah tetapi dinafikan pimpinan Umno pusat," katanya.

Kerajaan Pusat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) jelasnya hanya membantu mangsa banjir tidak lebih dari beras, sardin dan telur, namun tidak menyediakan dapur gas untuk memasak.
Kerajaan negeri bagaimanapun bertindak segera menyediakan kemudahan tersebut bagi memudahkan mangsa yang dipindahkan.

"Masalah dia, dapur tak bagi. Saya tak tahu la kerajaan masih fikir orang kampung masak pakai kayu api.

"Sedangkan kerajaan negeri sedia dapur gas" katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Bagi Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian), tindakan mengatakan kerajaan Kedah lepas tangan adalah keterlaluan.

"Kita masih ingat, banjir di Johor 2006. Kita bantu sana dua fasa, kita tak pernah pun mengeluarkan perkataan kata kerajaan BN Johor tak ambik tahu. Tak pernah begitu.

"Kami bukan nak mintak puji sangat kerajaan Kedah, kita cuma mahu keadilan diberikan, jangan sampai kata lepas tangan," katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak semalam memaklumkan kerajaan negeri telah membelanjakan hampir RM2 juta membantu mangsa banjir. - 
Nazri Abdullah (Harakahdaily)

Wednesday, November 10, 2010

Bersatu dalam doa Hari Arafah

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Umat Islam seluruh dunia digesa bersatu menadah tangan berdoa beramai-ramai pada jam 1800 GMT pada Hari Arafah 16 November bersamaan 9 Zulhijjah ini.
Atas keyakinan 'doa adalah senjata orang Islam', muslim di seluruh dunia digesa berdoa 10 minit pada hari tersebut untuk kesatuan dan kesejahteraan ummah.
Inisiatif ini dianjurkan oleh Global Prayer 2010 for Palestin, Peace and Unity.
"Semua muslim di seluruh dunia, digesa bersatu dan mengangkat tangan bersama berdoa secara besar- besaran.
"Doakan agar Allah SWT melindungi umat Islam yang dizalimi seperti di Palestin, Pakistan dan di seluruh dunia dan kembalikan keamanan," kenyataan dalam web mereka dipetik.
Selain itu, mereka juga mahu stesen televisyen, internet dan stesen radio menghebahkan perkara tersebut untuk tujuan lebih ramai menyertai Global Prayer tersebut.
"Kita khabarkan kepada semua agar boleh kumpulkan umat Islam dengan jumlah yang besar pada hari yang mulia ini untuk membantu saudara Islam kita.
"Bolehkah kita meluangkan 10 minit dari masa kita untuk memohon pertolongan Allah?" soalnya.
Pada hari tersebut juga, umat Islam di seluruh dunia disunatkan berpuasa. - Harakahdaily
Marilah bersama2 tegakkan Islam.....semuga Allah mengabuli doa kita......

Tuesday, November 9, 2010

Banjir: MB Kedah bidas publisiti murahan Muhyiddin

ALOR SETAR, 9 Nov: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini membidas perangai Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa kononnya Kerajaan Kedah lepas tangan dan menyerahkan tanggungjawab membantu mangsa kepada Pusat.

Beliau menyifatkan, Muhyiddin dan Umno hanya menginginkan publisiti murahan dalam melakukan misi kemanusiaan.

“TPM kata saya lepas tangan. Pernah pejabat saya hantar surat ke KL (Kuala Lumpur) minta selesaikan masalah? Tak ada. Saya tak pernah tulis kepada PM (Perdana Menteri) tolong saya. Saya tak pernah tulis surat Shahrizat mai tolong saya.

"Dia turun pun pi Tunjang bukan tempat banjir. Kaki kasut dia pun tak basah. Nak cakap apa ...” katanya dalam satu interbiu bersama akhbar rasmi PAS, Harakah.

Minggu lepas, seramai 50,000 penduduk Kedah terpaksa dipindahkan apabila rumah mereka ditenggelami air akibat bencana banjir terburuk dalam sejarah negeri. Rumah Azizan sendiri turut ditenggalami air.

Terdahulu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil turut mendakwa bahawa kerajaan negeri ‘lembap’ dalam memberikan pertolongan kepada mangsa banjir. 

Kenyataan Shahrizat dibidas oleh ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang mengatakan bahawa kenyataan Shahrizat itu bersifat melampau tatkala semua agensi kerajaan negeri tengah bertungkus lumus menyelamatkan mangsa banjir, kehadiran Shahrizat hanya bertujuan untuk bermain politik.

Di samping itu, Azizan turut mempersoalkan kelewatan Muhyiddin untuk mengunjungi kawasan banjir di Kedah.

“Setelah tujuh hari bencana berlaku, baru (beliau) datang meninjau mangsa banjir. Air banjir pun sudah surut dan sebahagian (mangsa) balik ke rumah masing-masing. Sepatutnya datang lebih awal, baru nampak situasi sebenar,” kata Azizan, sambil menambah bahawa timbalan perdana menteri telah pergi ke tempat yang salah untuk mendapatkan maklumat yang betul.

“Kita ada Jawatankuasa Bencana Alam peringkat negeri diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri, bilik gerakan banjir peringkat daerah termasuk semua agensi terlibat seperti polis, tentera, sektor awam bekerjasama dengan baik. Tiada sentimen politik langsung.

“Saya terkilan kerana apa yang disebarkan tidak betul. Sepatutnya datang negeri orang, kenalah tanya saya dulu mengenai perkembangan terkini. Bukan buat andaian semata-mata,” katanya lagi.

Selain itu, Azizan turut mengkritik kehadiran Muhyiddin ke negeri itu yang disambut dengan bendera-bendera Barisan Nasional di Stadium Sultan Abdul Halim.

"Pasang bendera BN di Stadium Sultan Abdul Halim ketika Muhyiddin nak turun. Maka jadilah lebih publisiti daripada misi kemanusian. Saya datang tak ada bendera PAS atau Kedah iring saya," bidas Azizan.- HarakahDaily


Biasa la politik...... laporan media arus perdana memang berat sebelah..... kami tahu.... Allah lagi tahu.... banyakkan bersabar..........

Monday, November 8, 2010

16 mangsa bot karam selamat

Mohamad Daniel Aiman Mohd. Zulkifli yang kemudian diberi rawatan akibat kecederaan yang dialami sebaik tiba di Pangkalan Marin Wilayah 3, Kemaman, Terengganu, semalam. – utusan/AZLAN BAHRUM

KEMAMAN 7 Nov. – Jaket keselamatan serta pengalaman menyelam berjaya menyelamatkan 15 pelancong dan seorang tekong bot daripada mati lemas semasa bot mereka naiki karam pada kedudukan 10 batu nautika (18.5 kilometer) dari Pulau Tenggol, Dungun petang semalam.

Mereka termasuk seorang wanita hamil, Noraini Sosilawati Siregar Suffian, 30, dan anak lelakinya, Mohamad Daniel Aiman, 4, yang terpaksa terapung kira-kira 16 jam sambil berpaut sesama sendiri dalam kesejukan dan cemas dilambung ombak dalam kepekatan malam dan hujan lebat.

Mereka yang dilaporkan hilang lewat petang semalam akhirnya berjaya dikesan oleh Pasukan Gerakan Marin (PGM) berada pada kedudukan 16 batu nautika (29.6 kilometer) ke selatan pulau itu dan diselamatkan kira-kira pukul 10 pagi ini.

Kejadian penuh dramatik itu bermula kira-kira pukul 6.30 petang ketika ribut dan hujan lebat, selepas 20 minit bot mereka bertolak dari Pulau Tenggol menuju ke Kuala Dungun untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Tekong bot, Mohd. Zulfadli Yahya, 29, menyedari bot yang mereka naiki itu bocor selain mengalami kerosakan enjin.

Keadaan menjadi semakin tidak terkawal apabila bot berkenaan dipenuhi air menyebabkan mereka semua memutuskan untuk terjun ke dalam laut dan berpaut dalam satu kumpulan sebelum bot itu tenggelam dalam tempoh tidak sampai 10 saat.

Mohamad Daniel yang terkapai-kapai terpaksa dipegang dan disambut secara bergilir-gilir di kalangan mangsa bagi menyelamatkannya daripada lemas.

Mangsa yang terdiri daripada sembilan lelaki, enam wanita serta seorang budak lelaki. Mereka ialah Salman Mohd. Kassim, 42; Muhamad Aman Muhami, 36; Azhar Ahmad, 45; Mazli Abd. Malik, 33; Mohd. Zulkifli Mat Daud, 33; Loo Kit Choong, 54; dan Badrulhisham Shariman, 40.

Lain-lain mangsa ialah Ayud Haida Sulaiman, 35; Dr. Anis Shafina Mahfuz, 29; Noraini Sosilawati, Norazimimah Abdul serta dua lagi yang hanya dikenali sebagai Maria dan Aida.

Mereka merupakan pelancong dari Kuala Lumpur yang bergerak dalam beberapa kumpulan ke Pulau Tenggol pada Jumaat lalu untuk mengikuti aktiviti menyelam skuba sebelum dijadual pulang petang semalam.

Komander PGM Wilayah Timur, Asisten Komisioner Mohd. Salleh Mat Jani berkata, dalam kejadian itu, tiga daripada mangsa mengalami kecederaan kritikal termasuk dua beranak iaitu, Noraini Sosilawati dan Mohamad Daniel Aiman.

“Ketika ditemui, kesemua mangsa berada dalam satu kumpulan sambil berpaut dan terapung di tengah-tengah laut dan mereka berjaya diselamatkan sebelum dibawa ke jeti Pangkalan PGM di Kemaman kira-kira pukul 11.15 pagi ini,” katanya kepada pemberita di pangkalan itu hari ini.

Beliau memberitahu, sejurus tiba di pangkalan itu, kesemua mangsa diberi rawatan serta merta sebelum dibawa ke Hospital Kemaman untuk rawatan lanjut.

Mohd. Salleh berkata, sebelum kejadian itu berlaku, kesemua mangsa dilaporkan mengunjungi Pulau Tenggol secara berasingan sebelum membuat keputusan untuk pulang serentak dengan menaiki sebuah bot jenis D-Guardian (Catamaran) TKT 00467 P yang berukuran 27 meter panjang.

Katanya, sejurus pihaknya menerima panggilan telefon kira-kira pukul 8.10 malam tadi mengenai kejadian itu, gerakan mencari dan menyelamat mangsa dilancarkan segera oleh pasukan PGM, Maritim Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia serta Jabatan Bomba dan Penyelamat selain menggunakan sebuah helikopter.

“Sehinggalah ditemui, kesemua mereka selamat. Mujurlah mangsa memakai jaket keselamatan selain tenang, berpaut sesama mereka di tengah laut sebelum diselamatkan,” ujarnya.

Sementara itu, Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Shukri Dahlan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjalankan operasi menyelamat kerana mereka telah bertindak dengan pantas dan berkesan sehingga semua nyawa dapat diselamat. - Utusan Malaysia

Thursday, November 4, 2010

Tiang gol ragut nyawa

KEPALA BATAS: “Beberapa hari lalu, dia beritahu dapat nombor dua dalam peperiksaan tahunan dan di sekolah dia aktif,” kata bapa saudara Mohd Khairi Iskandar Onzek, 8, yang meninggal dunia pagi semalam kerana kecederaan dialami akibat ditimpa tiang gol di sekolahnya, Isnin lalu.

Shahizan Mohd Said, 29, yang ditemui di Taman Sri Desa berkata, selepas kejadian jam 12 tengah hari itu, Mohd Khairi dihantar ke Hospital Kepala Batas sebelum dipindahkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk rawatan lanjut. 
“Saya dimaklumkan Mohd Khairi kehilangan banyak darah dan doktor memberitahu dia bukan saja cedera, malah saraf otaknya rosak dan itu antara sebab dia meninggal dunia,” katanya.

Dalam kejadian itu, mangsa terjatuh sebelum dihempap tiang gol menyebabkannya mengalami pendarahan di hidung dan telinga, selain kecederaan dalaman.

Guru sekolah yang dimaklumkan kejadian itu menghantar mangsa ke Hospital Kepala Batas untuk rawatan.

Bagaimanapun, keadaan mangsa bertambah teruk menyebabkan dia dihantar ke HPP untuk rawatan lanjut, namun disahkan meninggal dunia jam 8 pagi semalam.

Tinjauan Harian Metro di sekolah berkenaan mendapati dua tiang gol diikat tali penghadang selain dilekatkan notis ‘Awas’.
RAGEDI...tiang gol yang menimpa Mohd Khairi Iskandar sehingga meragut nyawanya dalam kejadian Isnin lalu.

Jenazah mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pajak Song, jam 5 petang semalam.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Zulkifli Alias, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, pihaknya menerima laporan kematian mangsa pagi semalam.

Katanya, berdasarkan siasatan, tiada unsur jenayah menyebabkan kematian mangsa dan kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut. - myMetro

Wednesday, November 3, 2010

Mahligai pendatang

BERDERET...rumah setinggan yang dibina pendatang di tepi Sungai Puchong
PUCHONG: Mencemarkan pandangan mata apabila puluhan rumah setinggan didirikan dipercayai didiami pendatang Indonesia yang bekerja sebagai buruh binaan dan kilang industri di tebing Sungai Puchong dekat Pangsapuri Angsana Hilir, di sini, sejak empat bulan lalu.

Tinjauan Metroplus di kawasan berkenaan mendapati lebih 10 unit rumah setinggan setingkat dan dua tingkat diperbuat daripada kayu didirikan yang terlindung di sebalik pokok besar.

Penduduk, Rozita Abd Razak, 38, berkata, pendatang berani mendirikan rumah setinggan itu kerana ia tersorok di sebalik pokok besar hingga tidak kelihatan penduduk sekitar.

Katanya, penempatan haram itu boleh mendatangkan pelbagai masalah sekiranya tidak dibendung kerana mereka mungkin akan menambah lagi bilangan rumah serta mengajak masyarakat mereka mendiami kawasan itu.

“Kita bukan tidak suka dengan pendatang asing tetapi kedatangan mereka yang sesuka hati mendirikan rumah boleh menimbulkan pelbagai masalah termasuk kecurian dan rompakan kerana pada masa ini pelbagai masalah jenayah berlaku di sini.

“Kami bukan mahu menuduh mereka melakukan jenayah, tetapi eloklah kita berjaga sebelum kena,” katanya ketika ditemui di Pangsapuri Angsana Hilir.

ITU DIA...seorang penghuni menunjukkan rumah setinggan pendatang di sebalik pokok besar
Menurutnya, penambahan warga asing di kawasan itu membimbangkan kerana menyebabkan jenayah kecil seperti kecurian berlaku hingga menakutkan penduduk terutama wanita.

Peniaga, Nasir Mohamad, 45, berkata, walaupun kedatangan setinggan tidak mengancam penduduk, ia memberi kesan pada masa akan datang kerana mereka berani mendirikan rumah dua tingkat diperbuat daripada kayu.

Katanya, kawasan tebing sungai diteroka boleh merosakkan ekosistem air kerana mungkin mereka menggunakan sungai sebagai punca air dan melakukan kegiatan harian.

“Kita tidak mahu kehadiran mereka memberi kesan kepada pelbagai pihak dan meminta pihak berkenaan mengambil tindakan segera bagi melegakan hati masyarakat,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Azfarizal Abdul Rashid berkata, pihaknya akan membuat siasatan perumahan setinggan sebelum tindakan sewajarnya diambil.

Katanya, perumahan itu mungkin baru kerana Subang Jaya bersih daripada setinggan apabila semua penduduk dipindahkan ke perumahan yang disediakan.

“Pada masa ini tidak sepatutnya ada setinggan kerana dasar inflasi sifar sudah menghapuskan semuanya dan mungkin ia dibina oleh pendatang asing,” katanya.-myMetro

Kita mesti sentiasa peka dgn kawasan tempat tinggal kita....jgn bagi peluang mereka ini meneroka secara haram. Kalau dibiarkan boleh bertukar jadi kampung mereka pula.....
Related Posts with Thumbnails

heratBeat