aDs

aluan

Followers

Saturday, May 14, 2011

Rakan Artis Hiba Pemergian Orchid Abdullah


Anak ketiga Allahyarham Mohd. Noor Shafri Mokhtar menyiramkan air mawar ke pusara ibunya pada majlis pengebumian Datin Orchid, petang Jumaat. - Foto FAIHAN GHANI
KUALA LUMPUR: Pemergian penyanyi ghazal veteran, Datin Orchid Abdullah, 64, pada tengah hari Jumaat, begitu dirasai oleh rakan baiknya penyanyi Aspalela Abdullah, 67, kerana kelembutan dan sikap lurus Allahyarham.
Kata Aspalela, sepanjang mengenali Orchid lebih 30 tahun lalu, penyanyi itu sering menjadikan dirinya tempat mengadu dan berkongsi cerita.
"Hubungan kami terlalu rapat seperti adik-beradik. Saya lebih tua daripadanya, jadi dia menganggap saya seperti kakaknya.
"Allahyarham seorang insan dan kawan yang berhati baik. Dia begitu lemah lembut dan tidak pernah bercakap kasar, tidak pandai sindir-menyindir dan lurus bendul," katanya yang ditemui di Masjid Al-Ansar, AU1, Taman Keramat, Jumaat.
Rakan baik Allahyarham, penyanyi Aspalela Abdullah.
Seorang lagi teman rapat yang juga menganggotai kumpulan Kawan, pelakon Maimunah Ahmad atau Mak Jah, berasa sedih dan redha dengan pemergian Allahyarham.
"Saya redha dengan pemergiannya. Ketika saya mandikan jenazahnya tengah hari tadi (Jumaat), saya dapati kulitnya sangat bersih.
"Dia memang insan yang lemah-lembut dan berhati mulia," katanya.
Dalam pada itu, promoter persembahan popular, Mas Omar menyifatkan kematian penyanyi itu sebagai kehilangan satu butir bintang yang bersinar.
Mas Omar antara penggiat industri yang rapat dengan Datin Orchid Abdullah.
"Allahyarham adalah insan yang tersendiri kerana muzik yang diperjuangkannya iaitu ghazal dan tradisional. Ketika ramai penyanyi 60-an yang lain tampil dengan muzik pop yeh-yeh, Orchid berani menyanyikan lagu tradisional.
"Sebab itu, namanya terus kukuh sehingga ke akhir hayat. Namun, saya terkilan kerana tidak sempat menunaikan hajatnya untuk merakamkan semula lagu Penawar Rindu versi duet dengan Mawi kerana dia sudah sakit," katanya.
Kelembutan penyanyi itu turut diakui oleh seorang jurusolek veteran RTM, Sharifah Bee Merican yang sering menyolek wajah Allahyarham ketika mengadakan persembahan di stesen televisyen itu.
"Dia seorang yang lemah-lembut dan langsung tidak cerewet tentang solekan yang dilakukan pada wajahnya," imbasnya.
Fatimah Ahmad yang mewakili Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim.
Timbalan Ketua Pengarah, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Fatimah Ahmad turut hadir merakamkan ucapan takziah dan memberi sumbangan sumbangan bagi pihak Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan sebanyak RM5 ribu kepada keluarga beliau.
Allahyarham meninggal dunia pada pukul 12.40 tengah hari Jumaat di Hospital Ampang selepas tiga tahun menderitai penyakit ketumbuhan hormon yang tidak stabil (paraganglioma).
Penyanyi veteran itu meninggalkan suami Datuk Mokhtar Omar, 70 dan empat orang anak iaitu Nur Shalina, 42, Md. Nor Shareen, 39, Mohd. Noor Shafri Mokhtar, 35 dan Nur Shafinaz Mokhtar, 31.
Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU2, Taman Keramat, di sini selepas solat Asar, petang Jumaat. - mStarOnline

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat