aDs

aluan

Followers

Wednesday, May 18, 2011

Isteri derita suami ketagih cerut


KUALA LUMPUR 17 Mei - Seorang isteri menderita selama 15 tahun gara-gara tabiat luar biasa suaminya yang ketagihan cerut sehingga mengabaikan nafkah beliau, keluarga dan anak-anak.

Mangsa berusia 40-an dan hanya mahu dikenali sebagai Normah mengadu suaminya sanggup 
membelanjakan lebih RM5,000 sebulan membeli cerut pelbagai jenama bernilai antara RM60 hingga RM250 sebatang.

Menurutnya, akibat tabiat buruk suaminya yang bekerja sebagai kontraktor itu rumah mereka kotor dan sentiasa berbau asap sehingga menjejaskan kesihatan lima orang anak mereka yang berusia antara tiga dan 13 tahun.

Jelas Normah, kini rumahtangga yang dibina seawal usianya 25 tahun itu berada di ambang kehancuran kerana beliau sudah tidak tahan lagi dengan sikap suaminya.

Kisah mangsa itu diceritakan sendiri olehnya kepada Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat pada program khidmat nasihat berkaitan undang-undang yang ditawarkan secara percuma di Restoran Ali Maju, Rawang, baru-baru ini.

Menurut Khairul Anwar, pada peringkat awal, SukaGuam mendapati rumahtangga mangsa masih boleh diselamatkan justeru mencadangkan supaya mangsa menangguhkan proses perceraian.

BAGI seorang penghisap curut tegar, peralatan ini antara yang wajib dimiliki dan harganya ada mencecah ribuan ringgit mengikut jenama.
Jelas beliau, SukaGuam menasihatkan mangsa supaya tidak bertindak terburu-buru sebaliknya berusaha menuntut nafkah perbelanjaan daripada suaminya yang dianggarkan kira-kira RM80,000 untuk tempoh 15 tahun perkahwinan mereka.

''SukaGuam akan menghantar surat kepada suami mangsa meminta beliau datang kepada kami bagi mendapatkan khidmat nasihat dan kaunseling.

''Seboleh-bolehnya kita tidak mahu berlaku perceraian. Rumahtangga mereka ini masih boleh diselamatkan kerana kita merasakan ia belum sampai ke tahap serius lagi,'' katanya kepadaUtusan Malaysia di sini hari ini.

Khairul Anwar berkata, berdasarkan laporan mangsa yang merupakan suri rumah, beliau kini terpaksa mencari sumber pendapatan sendiri dengan menjual nasi lemak bagi menyara kehidupannya dan anak-anak.

''Mangsa turut memberitahu, suaminya tidak pernah mengendahkan segala keperluan dirinya dan anak-anak, malah, pernah meminta beliau mencari duit sendiri dan dia (suami) mencari duit sendiri untuk keperluan dirinya,'' katanya. - utusan

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat