aDs

aluan

Followers

Friday, October 28, 2011

Polis Berjaya Tangkap Pencuri Bagasi Latin Amerika Di KLIA


SEPANG: Selama beberapa tahun, tiga lelaki Latin Amerika keluar masuk lapangan terbang antarabangsa negara kita dan kerja mereka ialah mencuri bagasi penumpang yang cuai dan leka.
Tetapi sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.
Pada Selasa lalu, pihak polis telah berjaya memberkas dua orang warga Peru berusia 56 dan 52 tahun setelah jenayah mereka diintip.
Ketua Polis Sepang, Supt Imran Abdul Rahman ketika mengumumkan demikian berkata, pihak polis telah melancarkan satu operasi bersepadu selepas seorang mangsa berusia 76 tahun, melaporkan kehilangan bagasinya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada lebih kurang jam 5 pagi Sabtu lalu.
“Mangsa sedang 'check-in' bagasinya untuk penerbangan ke Kota Kinabalu apabila menyedari salah satu daripada begnya hilang,” kata Supt Imran dalam sidang akhbar di pejabatnya, Khamis.
Hasil siasatan, polis telah berjaya mengekori dan menjejaki penjenayah antarabangsa ini sehingga ke sebuah kondominium di Ampang pada Selasa sebelum menahan mereka.
Polis turut menemui 16 lagi bagasi curi dari mereka, lima utas jam tangan dan sebuah iPad.
Penjenayah-penjenayah ini didapati keluar masuk Malaysia sejak tahun lalu dan siasatan awal mendapati, mereka terlibat dalam sekurang-kurangnya 12 kejadian mencuri bagasi di KLIA sahaja.
“Kami telah dapati mereka mensasarkan lapangan terbang, hotel mewah dan restoran mewah serta tempat-tempat membeli belah utama.
“Cara mereka memperdaya mangsa ialah dua daripada penjenayah ini berpura-pura bertanya sesuatu kepada mangsa manakala penjenayah ketiga melakukan jenayah curi tersebut tanpa disedari oleh mangsa,” kata Supt Imran. 
Supt Imran juga berkata, perbuatan jenayah ketiga-tiga penjenayah dari Peru ini juga telah berjaya dirakamkan melalui CCTV KLIA tanpa mereka sedari.
Mereka kini ditahan reman sehingga 7 November untuk membantu siasatan. - mStarOnline

1 comment:

Related Posts with Thumbnails

heratBeat