aDs

aluan

Followers

Friday, October 7, 2011

Cabaran besar buat Tim Cook



SAN FRANCISCO - Kematian pengasas Apple, Steve Jobs menimbulkan kebimbangan sama ada syarikat yang berpangkalan di California itu akan dapat terus bertahan tanpa pemimpin tersebut.
Malah, Tim Cook (gambar) yang dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple dilihat bakal berdepan dengan pelbagai tekanan dan cabaran selepas dia memperkenalkan iPhone 4 yang dinaik taraf, bukannya merombak gajet popular tersebut, di samping situasi saham yang tidak menentu, walaupun ia menunjukkan pemulihan.
"Saya mahu kamu semua yakin bahawa Apple tidak akan berubah. Steve telah membina sebuah syarikat dan budaya yang yang berbeza di dunia. Kita akan berpegang kepada prinsip tersebut kerana ia ada dalam DNA kita," kata Cook kepada para kakitangan Apple. Cook dianggap sebagai arkitek kepada strategi jualan produk Apple yang genius.
Menurut penganalisis teknologi, cabaran utama yang perlu dihadapi Cook adalah untuk mengekalkan reputasi Apple dengan memperkenalkan gajet berinovasi.
"Dia telah bersama Apple sejak 1988 dan terkenal kerana membuat pembaharuan terhadap proses pengeluaran syarikat serta membantu mengembalikan keuntungan kepada Apple," kata penganalisis bebas, Carmi levy merujuk kepada Cook.
Meskipun Cook tanpa Steve, beberapa penganalisis berkata, syarikat itu akan terus berkembang berikutan pengemar iPhone semakin meningkat. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat