aDs

aluan

Followers

Monday, October 24, 2011

Bintang sukan latih budak jalanan tinju tomoi

SEJUMLAH kanak-kanak berlatih tinju tomoi di sebuah pusat kanak-kanak di Phnom Penh, Kemboja, baru-baru ini.


PHNOM PENH - Seramai 20 budak yang berumur tiga tahun hingga 14 tahun berlatih tinju tomoi di sebuah pusat komuniti yang kecil di sini.
Mereka dilatih oleh legenda petinju tomoi negara itu, Eh Phuthong.
Phuthong yang telah bersara berharap dengan mendedahkan kemahiran tomoi kepada mereka, kehidupan budak jalanan tersebut akan bertambah baik.
"Mereka adalah budak yang miskin, sebahagiannya anak yatim. Saya menunjukkan kepada mereka seni mempertahankan diri supaya mereka dapat mempertahankan diri sendiri," kata Phuthong yang berusia 38 tahun.
"Saya juga memberitahu mereka supaya kekal sihat, meneruskan persekolahan dan jauhi dadah," tambahnya.
Ramai kanak-kanak menghabiskan masa dengan mengemis.
Seorang budak berusia 12 tahun yang bekerja menyelongkar sampah, Vong Nith berkata, dia kini berasa lebih yakin pada diri sendiri selepas belajar daripada Phuthong.
"Saya selalu takut akan dipukul oleh kanak-kanak yang kaya," kata Nith.
Menurutnya, takut dipukul itu menyebabkan dia keluar dari sekolah.
"Saya kini mempunyai ramai rakan di sekolah. Apabila saya besar, saya mahu menjadi petinju terkenal tomoi seperti Eh Phuthong. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat