aDs

aluan

Followers

Saturday, July 16, 2011

Lapan pelajar kita cedera di Melbourne

MELBOURNE: Lapan pelajar Malaysia cedera apabila van yang mereka naiki terbabas lalu terhumban ke dalam parit di Lebuhraya Bass, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 6 petang waktu tempatan itu, kesemua pelajar berkenaan dalam perjalanan pulang selepas melawat Philip Island untuk melihat burung penguin.

Polis berkata van yang dinaiki pelajar Malaysia itu terbabas lalu merempuh besi penghadang jalan lalu terhumban ke dalam parit.

Polis berkata sebahagian daripada kenderaan itu ditenggelami air dengan keadaan keempat-empat roda van ke atas.

Pengguna lebuh raya yang mengekori van itu membantu mangsa keluar dari van yang remuk itu sebelum anggota kecemasan tiba di lokasi kejadian.

Mangsa tercedera, Aisyah Fadhillah Mahmud Azmi, dibawa ke Alfred Hospital di sini manakala Syafiq Hilimi, Iffat Farain Abdul Halim dan Mohd Fitry Mahayuddin dimasukkan ke Pusat Perubatan Monash, Clayton.

Empat lagi mangsa, Muhammad Rashidul Amin, Helmi Mohd Samat Hani, Wan Hafizunazrin dan Aisyah Mardiah Mahmud Azmi diberi rawatan semalaman di Hospital Dandenong sebelum dibenarkan keluar pagi tadi.

Van berkenaan dipandu oleh Rashidul Amin. Konsul Besar Malaysia di sini, Dr Mohd Rameez Yahaya yang memulakan tugas di Pejabat Konsulat Besar yang baru dibuka di sini, sibuk melawat mangsa di ketiga-ketiga hospital berkenaan.

“Kesemua pelajar berkenaan berada di bawah jagaan baik. Saya sudah bercakap dengan ibu bapa mereka di Malaysia dan memberi jaminan bahawa anak mereka dijaga dengan baik dan semua keadaan terkawal,” katanya.

Dalam kumpulan itu, empat pelajar jurusan perubatan dari Kolej Universiti di Dublin, Ireland, dua dari Monash Sunway dan masing-masing seorang dari Taylors College dan Monash University. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat