aDs

aluan

Followers

Friday, July 29, 2011

Tunggu kelahiran bayi seorang diri

KLANG – “Saya tidak mahu fikirkan penerimaan teman lelaki lagi, saya akan membesarkan bayi yang bakal lahir ini supaya masa depannya tidak pudar seperti saya alami sekarang,” demikian luahan hati seorang remaja yang hanya mahu dikenali Zila.

Zila, 17, terlanjur dengan teman lelakinya berusia 18 tahun sehingga hamil dan kini sedang menunggu saat melahirkan bayi di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR). 

Berikutan kejadian yang berlaku di Melaka tahun lalu itu, dia kini buntu dan seakan hilang arah selepas didakwa dipulaukan keluarga sendiri yang berada di Kluang, Johor.

Lebih menyedihkan, teman lelaki yang diharap dijadikan sandaran bertindak menjauhkan diri dan enggan bertanggungjawab mengahwininya. Zila berkata, dia mula mengenali teman lelakinya, Lan (nama samaran) tahun lalu ketika mengikuti konvoi bersama rakan ke Melaka.

“Rakan kenalkan saya dengan Lan dan kami mula berkenalan hingga menjalinkan hubungan cinta sebelum terlanjur beberapa kali.

“Kami ingin mengikuti kursus kahwin dan membina rumah tangga bersama, namun semuanya hancur selepas suatu hari saya disahkan hamil tiga bulan,” katanya.

Beliau ditemui dalam lawatan bersama jawatankuasa PKR Cabang Kapar, di sini. 

Zila berkata, meskipun pada peringkat awal, Lan menerima keadaan dirinya itu, namun lelaki yang kini bekerja di sebuah restoran makanan segera itu mula menunjukkan sikap berubah hati dan menjauhkan diri.

Gadis malang yang menamatkan persekolahan Tingkatan Dua itu pernah berhasrat untuk menggugurkan kandungan, namun atas nasihat rakan, dia tidak meneruskan niatnya itu.

“Saya mengambil keputusan itu kerana takut takut dimarahi keluarga, bagaimanapun saya tetap memberanikan diri memaklumkan kehamilan kepada mereka sehingga kini dipulaukan, kerana itu saya membawa diri ke Klang Mac lalu,” katanya.

Zila berkata, dia yang kini menumpang di rumah kakak angkatnya memperoleh pekerjaan sebelum dihantar ke HTAR kerana tempoh bersalin yang semakin hampir. Beliau mengakui, rasa sedih, kesal dan kecewa mula menguasai diri.

“Saya pasrah dan akan tetap menjaga bayi ini sebaik mungkin,” katanya. Meskipun terbabit dalam sejarah hitam, Zila masih mengharapkan penerimaan keluarganya sendiri. “Saya ingin mulakan hidup baru dan berharap sinar harapan akan menerangi kehidupan saya dan anak kelak,” katanya.

Sementara itu, PKR Cabang Kapar akan berusaha mencari alternatif bagi membantu Zila menghadapi masa depan yang lebih terjamin. - SHarian

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat