aDs

aluan

Followers

Wednesday, July 27, 2011

Minta RM1.5j dakwa kena culik

SHAH ALAM: Helah seorang wanita tempatan kononnya dia bersama teman lelakinya warga Nigeria diculik, untuk memperoleh wang RM1.5 juta daripada bapanya, tidak menjadi apabila mereka ditahan polis di lobi sebuah hotel di Pulau Pinang, 23 Julai lalu.

Wanita berumur 23 tahun dan teman lelakinya berumur dalam lingkungan 20-an itu ditahan di hotel berkenaan oleh sepasukan polis Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, pada jam 8 malam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah, berkata polis menerima laporan bapa wanita itu yang mengatakan anaknya diculik pada 21 Julai lalu.

Katanya, bapa suspek wanita yang bekerja sebagai akauntan di Kuching, Sarawak menerima panggilan telefon seorang lelaki mengatakan anaknya diculik bersama teman lelakinya dan meminta wang tebusan RM1.5 juta.

“Hasil siasatan polis mendapati kedua-dua mangsa tidak diculik, tetapi mereka membuat cerita untuk memperoleh wang segera,” katanya pada sidang media di Pusat Media, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini, semalam.

Adnan berkata, kedua-dua suspek adalah pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Kajang, dekat sini dan sedang menunggu melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Katanya, siasatan awal mendapati mereka memerlukan wang berkenaan bagi menampung perbelanjaan harian dan kos pembelajaran. Lelaki Nigeria itu kini direman sehingga 30 Julai, manakala teman wanitanya direman sehingga hari ini. Kes disiasat mengikut Seksyen 3, Akta Penculikan 1961.

Sementara itu, polis menahan seorang lelaki selepas dipercayai merompak sebuah stesen minyak di Seksyen 15, di sini, awal pagi semalam, tidak sampai sejam selepas melakukan jenayah itu, pada jam 3.50 pagi.

Mohd Adnan berkata, dalam kejadian itu, tiga suspek memecahkan cermin dan merompak dua pekerja di stesen minyak berkenaan sebelum melarikan diri dengan sebuah kereta.

“Polis mengejar kereta suspek hingga mereka terbabas ke Jalan Persiaran di sini dan menahan seorang suspek berumur 19 tahun bersama parang dan tukul besi dipercayai digunakan untuk merompak, selain menemui semula wang tunai RM5,000 hasil rompakan itu. 

“Hasil siasatan mendapati suspek ada enam rekod kesalahan lampau dan kenderaan digunakan mereka dilaporkan hilang di Shah Alam, pada 16 Jun lalu. Kami masih memburu dua lagi suspek yang terbabit dalam kes rompakan itu,” katanya. - BHarian

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat