aDs

aluan

Followers

Tuesday, July 12, 2011

Bagai hidup dalam neraka

KUALA LUMPUR: “Saya tidak tahan lagi. Setiap hari saya berdoa supaya ada sesiapa bawa saya keluar dari tempat ini. Hidup di sini tak ubah bagai dalam neraka,” kata seorang wanita yang mendakwa menjadi mangsa dera ahli keluarga sendiri.

Wanita yang mahu dikenali sebagai Lina, 40-an itu berkata, penderitaannya bermula selepas dia disahkan menghidap kencing manis lebih tiga tahun lalu, menyebabkan kaki kanannya dipotong dan penglihatannya terjejas teruk.

Lina mendakwa, sejak itu dia menerima layanan buruk oleh ahli keluarga termasuk dikurung di rumah milik seorang daripada abangnya di pinggir ibu negara dengan hanya berkerusi roda.

“Setiap hari dimaki-hamun dengan kata-kata kesat daripada saudara kandung. Mereka langsung tidak simpati, malah ada kalanya dipukul sehingga lebam dan luka pada anggota badan serta tidak diberi makan selama beberapa hari.

“Akibatnya, saya tidak dapat mengambil insulin seperti biasa biarpun doktor mengarahkan ubat itu perlu disuntik sepanjang hayat kerana diabetes yang kronik,” katanya ketika ditemui di kediamannya semalam.

Wanita malang itu sebelum ini menghubungi seorang penyampai radio yang kemudian membuat aduan mengenai perkara itu kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Wartawan Harian Metro menghubungi Lina bagi mengetahui keadaan sebenar dan selepas berkomunikasi dengan mangsa selama empat hari, satu pertemuan diaturkan bersama PPIM untuk membantunya menyelesaikan masalah.

Lina berkata, dia turut dicaci tiga pembantu rumah abangnya selain terpaksa memasak sendiri bagi mengalas perut.

“Saya sedar, saya tidak berjaya seperti mereka. Tiada kedudukan, pangkat apatah lagi harta. Tapi, sebagai adik saya ada hak mendapat kasih sayang.

“Saya dihalau keluar dari rumah berkenaan kerana tidak mahu lagi menanggung beban menjaga saya,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Kerja PPIM, Mohd Mustaffa Hamzah yang turut serta dalam temubual itu berkata, pihaknya akan merujuk kes itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mencari jalan penyelesaian yang ditanggung wanita berkenaan.

“Kami simpati dengan keadaannya. Oleh itu, satu pertemuan dengan agensi berkuasa akan diadakan dalam masa terdekat,” katanya. - myMetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat