aDs

aluan

Followers

Friday, September 23, 2011

‘Suami awak suami saya’


JOHOR BAHRU: Seorang bapa kepada sembilan anak bukan saja sanggup mengaku bujang dan muda 10 tahun berbanding usia sebenar, malah memalsukan identitinya termasuk gambar serta nombor kad pengenalan gara-gara mahu berpoligami.

Helah pengusaha baulu terbabit yang dikenali sebagai Samad, 42, dengan berkahwin lagi tanpa pengetahuan isteri pertama terbongkar apabila isterinya itu membuat semakan dengan Jabatan Agama Johor (JAJ).

Isteri pertama Samad yang mahu dikenali sebagai Rosmah, 41, berkata selain mendakwa masih bujang menggunakan sekeping surat sokongan daripada ketua kampung, suaminya turut mendakwa baru berusia 32 tahun berdasarkan nombor kad pengenalan yang ditukar sedangkan dia 10 tahun lebih tua.

“Saya mengesyaki suami bermain kayu tiga dengan janda lima anak dikenali sebagai Nora, berusia lingkungan 30-an, yang juga kakitangan syarikat milik suami berpejabat di Pontian.

“Suami semakin kerap tidak pulang ke rumah di Taman Teratai di sini, atas alasan sibuk dengan perniagaan bahulunya,” katanya, semalam.

Rosmah yang bertugas sebagai juruwang di sebuah pasar raya di Taman Teratai, berkata pada 19 September lalu, dia ke kedai suami untuk berbincang berkaitan masalah rumahtangga mereka.

Bagaimanapun, Rosmah yang juga ibu kepada sembilan anak berusia antara lima dan 24 tahun terkejut apabila mendapati suaminya sedang makan dengan Nora.

“Saya terus bertanyakan kepada suami kedudukan sebenar perkahwinan kami yang kemudian mencetuskan pertengkaran antara saya dengan Nora.

“Ketika pertengkaran, Nora mendakwa dia juga berhak kerana suami saya suaminya juga. Kenyataan itu menyebabkan saya terkilan dan sedih,” katanya.

Bagi memastikan kesahihan dakwaan Nora, Rosmah ke Bahagian Pendaftaran Nikah, Pejabat Agama Johor Bahru keesokan harinya dan bertambah terkejut selain keliru apabila melihat sijil perkahwinan serta beberapa dokumen yang didaftarkan menggunakan nombor kad pengenalan dan gambar palsu lelaki terbabit.

Rosmah yang keliru dengan penemuan itu membuat laporan polis di Balai Polis Taman Universiti pada hari sama selain membuat aduan rasmi kepada JAJ.

“Beberapa saksi pernikahan yang ditemui, seorang daripadanya adalah bapa saudara suami turut memaklumkan perkara serta peristiwa sebenar yang berlaku selepas saya cuba mendapatkan kepastian mereka.

“Bapa saudara suami memberitahu Nora adalah sepupu sebelah suami. Berdasarkan dokumen sokongan yang dikemukakan untuk bernikah, suami turut mendakwa dia bujang sedangkan dia berkahwin dengan saya ketika berusia 19 tahun,” katanya.

Menurut Rosmah, bapa saudara suami juga menyatakan lokasi pernikahan yang tercatat pada dokumen di pejabat agama itu tidak tepat salinan kad pengenalan saksi yang disertakan juga bukan saksi sebenar yang hadir ketika majlis berlangsung.

Rosmah berharap JAJ menyiasat perkara itu kerana ia membabitkan pemalsuan dokumen untuk berkahwin lain dan jika dibiarkan, lebih ramai yang akan melakukan perkara sama.

“Kakitangan di pejabat agama sewajarnya melakukan pemeriksaan terhadap dokumen milik suami atau sesiapa saja sebelum mengeluarkan sebarang pengesahan.

“Saya harap perkara ini dapat diselesaikan secepat mungkin dan JAJ sewajarnya memanggil suami untuk membantu siasatan,” katanya.

Sementara itu, jurucakap JAJ ketika dihubungi mengesahkan sudah menerima aduan daripada Rosmah.

“Kami masih menjalankan siasatan terhadap aduan dikemukakan Rosmah, kami mungkin akan memanggil suaminya dalam masa terdekat untuk mendapatkan maklumat lanjut.

“Buat masa ini, kami sedang mengkaji beberapa dokumen yang dinyatakan oleh Rosmah,” katanya enggan mengulas lanjut. - myMetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat