aDs

aluan

Followers

Friday, January 7, 2011

'Pelanggan' temui 660kg minyak masak disorok

SERDANG: Seorang peniaga runcit di Pasar Borong Selangor di sini, tergamam selepas tidak menyangka ‘pelanggan’ yang diperdaya kononnya minyak masak habis dijual di premisnya adalah pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), semalam.

Penipuan terbabit terbongkar selepas KPDNKK menemui 660 kilogram (kg) bungkusan minyak masak disembunyikan dalam premis berkenaan.

Peniaga berusia 30-an terbabit sebelum ini dikesan cuba mengambil kesempatan dari krisis kekurangan minyak masak di pasaran untuk menyembunyikan minyak yang baru dibelinya itu.

Tindakan peniaga terbabit mengundang padah apabila salah seorang pelanggannya membuat aduan kepada KPDNKK cawangan Kajang selepas peniaga terbabit didapati sengaja tidak mahu menjual minyak masak.

Susulan aduan itu, beberapa pegawai KPDNKK segera mengambil tindakan dengan menyamar sebagai pelanggan untuk membongkar taktik licik peniaga terbabit yang dipercayai cuba menaikkan harga bahan mentah berkenaan.

Ketua Pegawai Penguat kuasa KPDNKK Cawangan Kajang, Firdus Zakaria berkata, pihaknya membuat pemeriksaan ke Pasar Borong Selangor pada kira-kira jam 1.30 tengah hari selepas mendapat aduan.

Menurutnya, seorang pegawainya menyamar sebagai pelanggan sebelum ke kedai berkenaan untuk membeli minyak masak.

“Bagaimanapun, peniaga terbabit memberitahu tiada minyak masak dijual di premisnya.

“Sebaik memperkenalkan diri dan melakukan pemeriksaan, kami menemui 660kg bernilai RM1,700 dalam premis itu,” katanya.

Firdus berkata, hasil pemeriksaan di tempat sama, pihaknya berjaya menahan dua lagi peniaga yang cuba menyembunyikan minyak masak bertujuan mengambil kesempatan atas kekurangan bekalan minyak masak di pasaran bagi menaikkan harga.

“Selain itu, kami turut menahan seorang peniaga yang menyimpan kira-kira 1,000 kg gula pasir sedangkan jumlah yang dibenarkan untuk peniaga itu membuat stok hanyalah 500 kg. Kami juga menyita satu alat penimbang yang tidak sah dan dipercayai cuba mengaut keuntungan dengan menipu pengguna.

“Kami tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang melanggar syarat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 dan boleh didenda sehingga RM100,000 jika sabit kesalahan,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga akan membuat siasatan bermula dari kilang sama ada pengeluaran minyak masak seperti ditetapkan dipatuhi dan tiada ketirisan keyika melalui peringkat pembungkus seterusnya kepada pengguna.

Orang ramai yang mendapati terdapat peniaga cuba menyembunyikan minyak masak atau barang kawalan lain boleh menghubungi talian 03-8856085 atau hotline 1-800-886800. - myMetro

2 comments:

  1. kasi buang daerah la ini macam punya olang.... bikin susah sama olang oohhh.....

    ReplyDelete
  2. ya ada betul tu.....atau kasi dia minum itu minyak lo......

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

heratBeat