aDs

aluan

Followers

Friday, December 2, 2011

Apek perlu tabah, sabar


KUALA LUMPUR: Tindakan penjaga gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat (Apek), 21, yang terfikir mahu bersara awal daripada arena bola sepak berikutan tidak tahan dengan kontroversi di luar padang mendapat perhatian banyak pihak yang menyifatkan jika benar keputusan itu dibuat, ia sesuatu merugikan kerana prestasi Apek sedang memuncak.

Pemain bola sepak kebangsaan, Zaquan Adha Abdul Razak, 24, berkata, sebagai pemain profesional, Apek perlu melalui semua kontroversi dengan sabar kerana dia adalah ‘selebriti bola sepak’ dan peminat pastinya mahu tahu perjalanan hidupnya termasuk membabitkan soal peribadi.

Katanya, perkara sama pernah dilaluinya dan tidak masuk akal jika Apek meninggalkan karier diraihnya dengan penat lelah hanya disebabkan kontroversi yang dianggap perkara biasa.

“Apek perlu menolak ke tepi semua kontroversi itu dan jangan peduli apa orang cakap. Yang penting Apek tahu apa dia buat, tidak halang perjalanan karier, profesional dan beraksi cemerlang di atas padang,” katanya.

Menurut Zaquan, jika Apek masih berniat meneruskan hasrat bersara, dia perlu berfikir panjang dan menyifatkan tindakan individu menyebarkan gambar mesra Apek sebagai usaha menjatuhkan kariernya, dengki dan tidak senang melihat kejayaan orang lain.

“Fikirlah sebaik-baiknya kerana peluang bermain bola hanya ada bila waktu sihat. Sebolehnya teruskan karier, pandai bawa diri dan jangan mudah percaya orang,” katanya.

Pelakon dan pengacara, Jimmy Shanley Salleh, 31, berkata, tugas menjaga gawang lebih sukar daripada menepis kontroversi yang datang.

“Nasihat saya, anggaplah kontroversi itu sekadar ‘come and go’ (datang dan pergi). Sebagai Hero Malaya, peminat perlu menyokong perjalanan karier Apek, apa lagi tugas meneruskan misi negara lebih berat.

“Apa berlaku kepada Apek perkara biasa di mana-mana kelab bola sepak kerana peminat mahu tahu cerita mengenai bintang bola sepak mereka,” katanya.

Pelakon, Neelofa Mohd Noor, 22, berkata, sebagai ‘public figure’, artis mahu pun selebriti sukan pasti dihujani banyak cerita positif dan negatif yang dianggap publisiti, tetapi pelakunya perlu bijak menghadapi. - myMetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat