aDs

aluan

Followers

Thursday, December 22, 2011

Bangalore jadi pusat muzik rock


PENYANYI kumpulan band Solder, Siddarth Abraham berlatih menyanyi lagu rock di Bangalore pada 15 Disember lalu. - REUTERS

BANGALORE, India - Bandar perkilangan ini yang pernah digelar Lembah Silikon India kini mengalami transformasi sebagai sebuah hab muzik rock.
Perkembangan itu antara lain didorong golongan kelas pertengahan yang memiliki wang tambahan dan selera muzik kuat dan rancak.
"Apa yang kami mahu lakukan adalah untuk mewujudkan muzik rock India yang setanding dengan muzik Rock Amerika dan rock Britain," kata vokalis sebuah kumpulan rock tempatan yang dikenali sebagai Siddarth Abraham.
Kumpulan rock tersebut, Solder, berlatih empat kali seminggu di sebuah bangsal di belakang rumah pemain dramnya di sini.
Perkembangan pesat irama rock di sini mendorong kewujudan genre rock tersendiri yang dikenali sebagai Bangalore Rock.
Menurut Saddarth, Bangalore Rock merupakan gabungan rock klasik, rock keras dan heavy metaldengan suntikan sedikit irama jazz dan blues.
Semua kumpulan rock di sini menyanyikan lagu mereka dalam bahasa Inggeris.
Pelbagai teori dibuat tentang fenomena muzik berkenaan dalam kalangan belia di sini.
Antara lain, terdapat teori yang menyatakan muzik Barat dipopularkan menerusi majlis-majlis tarian yang dianjurkan oleh tentera India yang berpangkalan di sini.
Satu lagi teori menyatakan muzik Barat termasuk rock pesat berkembang kerana bandar ini memiliki ramai penduduk keturunan Serani yang meminati irama rock n roll. - Reuters

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

heratBeat